SOCIAL MEDIA

keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Kun suomityttö apua pyysi...

Vaikka suomalainen luonto ei oikein apua anna pyytää, tällä kertaa päädyimme sellaista ottamaan. Tarkoitus oli siis ensin hakea itse oma asunto, jotta tulisi tutustutta eri seutuihin sekä aloitettua uuteen kotipaikkaan tutustuminen hyvissä ajoin ennen muuttoa. Kävi kuitenkin niin, että aikaa ei loppujen lopuksi ollutkaan tarpeeksi (tai sitten jahkailimme liikoja) ja lopulta päätimme antautua ammattilaisten armoille.

Pyysimme apua miehen työpaikan käyttämältä relocation-firmalta, erään kollegan suosittelemalta agentilta. Itse asiassa tapasimme agenttimme ensi kerran jo marraskuussa. Miehen aikaisempia muuttoja seuranneena, minulla ei ole ollut tähän mennessä hyvää sanottavaa näistä agenteista ja kalliitakin ovat. Enemmänkin ovat vaikuttaneet harrastuspohjalta toimivilta tyypeiltä, joilla se ensimmäinen urayritys ei päätynyt nosteeseen ja toinen ei niin jaksa kiinnostaa, mutta mitäpä tuosta, koska avuntarpeessa olevia ulkkiksia voi aina vähän ylilaskuttaa.


Tällä kertaa olenkin ollut oikein otettu agenttimme asiantuntevuudesta ja siitä, että hän oikeasti kuunteli meitä, halujamme ja tarpeitamme. Voin toki olla tottumaton brittikulttuurin kohteliaisuuksiin, mutta osa varmasti menee apurimme asiantuntijuuden piikkiin. Mikäli olet Lontooseen muuttamassa ja tarvitset ammattimaista apua ja haluat pysyä tiukassa budjetissa, voit aloittaa tästä. Vaikka useammin avun etsiminen varmasti aloitetaan täältä

Eräs tammikuinen tiistai viimein koitti odotettu päivä ja lähdimme asunnonhakumatkaan apurimme kanssa. Agentit saavat yleensä toimeksiannon ihmisiltä, jotka lentävät uuteen kotimaahansa päiväksi tai kahdeksi, ja kulmat eivät tosiaan ole kovin tutut. Agentti kyseleekin toiveita, harrastuksia ja haluaa tietysti tietää budjetin.

Meille oli buukattu yhdelle päivälle 14 asunnonkatselmusta. Aikaa tähän kului reilu kuusi tuntia. Yksi peruuntui päivän aikana ja yksi sovittiin päivän mittaan, joten lukumäärä pysyi samana. Agentti tuntee Lontoon asuntomarkkinoiden liikkeet, joten mikään ei tullut hänelle yllätyksenä. Hän ajeli ympäri valitsemiamme kaupunginosia ammattimaisin ottein ja kertoili näkemistämme kaupoista, asemista, metrolinjoista, leikkipuistoista, kaupungintaloista, teattereista sekä antoi vinkkejä liikenteessä pärjäämiseen ja (sakotta) parkkeeraamiseen. Ah, kaikki tämä taito ja tieto muutaman tunnin aikana! Puhumattakaan siitä, että sai päivän ajan katsella pelkääjän paikalta, miten väärällä puolella ajetaan.

Jokaisen näytön jälkeen hän antoi oman rehellisen mielipiteensä ja kuunteli meidän mielipiteemme. Päivän päätteeksi keskustelimme hetken tarjouksen tekemisestä, ja hän selitti tarjouksenannon kaavan meille. Olimme kyllä saaneet kaiken tämän tiedon kirjallisena jo etukäteen. Nukuimme yön, nukuimme toisen. Sitten teimme agentin ohjeistuksesta ja hänen kauttaan kaksi suullista tarjousta, sitten yhden kirjallisen, maksoimme käsirahan talon poistamiseksi markkinoilta ja jäimme odottamaan seuraavaa askelta.

Löytyy citystä vihreääkin.
Mikäli avun palkkaaminen tuntuu turhalta luksukselta, jossa voi helposti säästää, kannattaa muistaa, että he tuovat mukanaan kontaktinsa ja lupaavat laatua (josseivät, vaihda agenttia). Voihan toki itsekin luoda suhteita kiinteistövälittäjiin, mutta silti ei voi olla varma kiinteistövälittäjien työn laadusta ja aikaakin tähän kuluu. Relocation-agentti tuskin käyttää kiinteistönvälittäjää, joka ei ole luotettava tai jolla on turhan suuret puheet. Hän tuntee välittäjät, ja saa kuulla heiltä asunnoista, jotka eivät vielä ole julkisesti tarjolla. Agentti myös auttaa sopimusten (vuokra, sähkö, netti, tv, vakuutukset) teossa ja neuvoo vuokratakuiden takaisinsaatavuuden kanssa. Aivan joka maassa kun ei niitäkään takaisin makseta, jos pienintäkin syytä remontille löytyy ja joskus vaikka ei löytyisikään. Nyt osaamme jo ennen muuttoa arvioida, kuinka montaa päivää tarvitsemme asunnon remppaamiseen pois muuttaessa.

Ja lopuksi vielä neuvoisin käyttämään vain pienempiä firmoja, joissa pystyy neuvottelemaan itselleen sopivan muuttoapupaketin sekä sellaisia agentteja, joilla on suhteellisen kiire (siis paljon asiakkaita) ja joihin pystyt heti luottamaan. Ei siis sellaisia, joilla on tarjota vain yksi sopimusmalli ja joilla olisi tuntikausia aikaa kierrellä huonekaluliikkeitä ja kahvitella kanssasi, koska tämä lysti ei ole ilmaista ja he laskuttavat siitäkin.

Apurin palkkaus muuttoa järjestelmään ei ole halpaa hommaa, mutta pieniä eivät ole muuttobudjetitkaan, eivätkä asunnot halpoja, saati sitten nuo käsirahat tai takuuvuokrat, eikä vuokrasopimuksetkaan joka paikassa reiluja, saati sitten vuokranantajat ja aikaakaan ei aina ole tuhottomasti. Toisilla on aikaa selvittää asunnonhakukuvioita tutuilta tai tuttujen tutuilta ja kärsivällisyyttä muuttaa ensin väliaikaiseen asuntoon, toiset pelaavat uhkapeliä. Me järjestimme homman nyt näin. Jos ei olisi ollut mahdollisuutta palkata apua, olisin ainakin lukenut tuon mainitsemani opuksen ja tutustunut vuokralaisen ja vuokranantaja velvoitteisiin.

--
Mikäli päädyt pyytämään apua Tudoreilta (ei kuninkaallisilta sellaisilta), mainitse minut ja blogi, niin saat alennusta.

Lähetä kommentti